Scoren met direct mail: 5 tips om de aandacht te trekken

Wil je scoren met direct mail? Dan zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden. In een reeks blogposts bespreekt MASTERmail vijf elementen om van je postmailing een succes te maken. Alles begint natuurlijk met de aandacht van de ontvanger. Die moet je beetgrijpen, anders gaat je boodschap gegarandeerd verloren. Daarom focussen we in het eerste artikel op vijf tips waarmee je direct mail uit de massa springt. Zo ga jij aan de slag!

#1 Gebruik een Fancy PB

Een standaardenvelop en -zegel met het frankeermerk PB? Dat kan. Al kan je de ontvanger ook vanaf de eerste oogopslag triggeren met een Fancy PB. MASTERmail pimpt je direct mail met een persoonlijk PB-merk op maat, dat aansluit bij jouw huisstijl en opvalt in de brievenbus. Bezorg ons jouw ontwerp of vraag ons om een creatief voorstel aan te reiken. Bovendien garanderen we de aanwezigheid van de verplichte vermeldingen en vermijden we verwarring met bestaande zegels.

#2 Personaliseer

Niets dat zo de aandacht trekt als het horen van je eigen naam. Zet daarom steeds in op personalisatie waar mogelijk. De aanspreking is het meest vanzelfsprekende voorbeeld. Als je over meer data beschikt, kan je hier verder in gaan. Zo kan je de woonplaats, het geboortejaar of de bestelgeschiedenis vertalen naar verrassende postkaartjes, flyers, brochures … op maat. Wij denken graag mee out of the box!

#3 Beeld mensen af

Door mensen te tonen, zorg je dat de doelgroep zichzelf herkent … op voorwaarde dat je het juiste model gebruikt. Beeld dus geen vrouwelijke twintigers af wanneer je op mannelijke zestigers mikt. Voor maximale impact laat je het gezicht naar de tekst kijken. De blik van de ontvanger volgt automatisch de kijkrichting, waardoor je hem moeiteloos naar je boodschap leidt.

#4 Doe aan storytelling

Natuurlijk kan je je troeven zo luid mogelijk uitschreeuwen … maar dat blijft niet altijd hangen. Een sterk verhaal daarentegen wordt veel beter onthouden. Dat gaat niet per se over je product of bedrijf, je kan tal van relevante invalshoeken aantikken. Door inspirerende verhalen te delen, creëer je een connectie en wordt je merk top of mind.

#5 Werk met infographics

Van complexe processen, tot grote hoeveelheden data: niet alle informatie laat zich vlot vertalen naar print. Hoe kan je deze ingewikkelde gegevens toch begrijpelijk brengen voor je doelpubliek? Een infographic is visueel aantrekkelijk, springt in het oog en maakt je boodschap meteen behapbaar. In enkele seconden weet de ontvanger precies waarover de direct mail gaat.

In de volgende blogpost in de reeks zoomen we in op de kracht van kleurgebruik. Stay tuned!



Wil je inzetten op direct mail die de interesse wekt? MASTERmail kent alle tips en tricks, denkt mee na over een ontwerp op maat en verzekert een pixelscherpe druk. Daarna rollen we de mouwen op voor een stipte verzending tegen de laagste tarieven.

Neem contact met ons op 

Deel deze post